Gezondheidstrends

De 6 gezondheidstrends van 2021

Als je je bezig houdt met gezondheid en alles wat daarbij komt kijken, vind je het waarschijnlijk wel interessant om te weten wat de trends op dat gebied zijn die het verschil gaan maken dit jaar.

Van Intermitted Fasting tot lifestyle als medicijn: dit worden in 2021 dé trends op het gebied van gezondheid.

En als je wilt weten hoe je deze EFFECTIEF kunt inzetten, neem dan contact op voor een vrijblijvend intakegesprek!

Dit zijn de 6 trends:

1. Niet 24/7 bereikbaar zijn

Een telefoontje of appje van je baas, collega of klant op een tijdsstip ver buiten kantoortijden? In 2021 wordt dat steeds meer not done. De verwachting om altijd maar online te zijn en direct te reageren zal verder ter discussie komen te staan. Je hebt namelijk het recht op onbereikbaarheid vanaf minimaal 20:00 tot minimaal 8:00 de volgende ochtend. Je telefoon gewoon wegleggen na 20:00 ‘s avonds? Gewoon doen!

2. Intermitted Fasting

We hebben er de afgelopen jaren al veel over gehoord, maar ook in 2021 blijft Intermitted Fasting hot topic. En dat is niet voor niets. De belangrijkste twee gezondheidsredenen om te vasten zijn celregeneratie en vetverlies. Er zijn veel vormen van vasten, zoals bijvoorbeeld de onderstaande varianten:

16:8 – Je eet zestien uren niet (de ‘fasting window’) en eet ’s middags, bijvoorbeeld om 12.00 uur, je eerste maaltijd van de dag. Je laatste eetmoment van de dag is acht uur later; in dit geval dus om 20.00 uur.

5:2 – Je vast op twee achtereenvolgende dagen (met een ‘fasting window’ zoals de vorige optie), maar eet aan het eind van de dag een kleine maaltijd als diner, zoals een grote kom soep met verse groenten (500 ml). De overige vijf dagen eet je zoals je wilt.

3. Slow moving

Een andere trend op het gebied van gezondheid die we in 2021 veel gaan zien is slow moving, oftewel rustiger reizen, zonder gehaast. Ik zou er het liefst “rustif leven” van willen maken.

Hierdoor kom je beter tot rust en heb je meer tijd voor reflectie. Ook wandelen hoort bij deze stroming en is het nieuwe fietsen.

‘Door dagelijks minstens een half uur te wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed, je longen nemen meer zuurstof op en het versterkt de spieren en botten in je lichaam. En dat niet alleen. Mensen die vaak in de natuur wandelen zijn ook positiever. wandelen doet namelijk ook heel veel voor je MINDSET.

4. Lifestyle als medicijn

Deze trend is in 2019 echt van de grond gekomen. Wil je een klacht oplossen met medicijnen óf door te starten met een gezonder leven.  Zo kan je leefstijlziektes zoals diabetes type 2 met leefstijl omkeren. ‘De echte erkenning dat met leefstijl zoveel kan worden voorkomen is inmiddels ruim geland in Nederland, maar de volgende stap is de verankering van leefstijl als medicijn in alle systemen en processen van zorginstellingen, ondernemingen en de overheid.’ Ik ben benieuwd!

5. Onthaasten en verlangen

Niet alles hoeft in 2021 nu meteen voor elkaar zijn. Het kan ook later. ‘Nee is het nieuwe Ja. In 2021 zullen we zien dat we meer stilstaan bij de kwaliteit van het leven. Waar een paar jaar geleden de trend was om te ontspullen, is nu de stroming gestart van het onthaasten. Het hoeft allemaal niet tegelijkertijd, en ook hoeft het niet NU.

En zeg nou zelf: ergens naar uitkijken en je op iets verheugen is superfijn toch?

6. Darmgezondheid

De supersterke connectie tussen de hersenen en de darmen is al even bekend, maar in 2021 worden er nog veel meer uitkomsten verwacht uit darm onderzoeken, de darmflora en het microbioom. Hoe meer we weten over de darmen, hoe meer we inzien dat zij echt een hele belangrijke rol spelen in onze gezondheid en in de preventie van allerlei aandoeningen.

Genoeg te ontdekken dus!

Is het zoveel informatie dat je niet weet wat bij je past of hoe je moet starten. Neem contact op voor een vrijblijvend intakegesprek en laat je door mij informeren en samen kijken we wat bij jou past!

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.